Racerapport Mantorp 2 maj

Så har man då gjort debut i STCC. Helgen var i våra ögon första riktiga testet med bilen och målet var naturligtvis att ta bilen i mål. Något som tyvärr inte gick.

TESTPASS
Fredags testet gick mycket bra. Jag hann åka hela 20 varv med tider runt låga 1,25. Inga tekniska konstigheter med bilen utan jag kunde bara koncentrera mig på att hitta bromspunkter samt träna spårval. Det skiljer sig grymt mycket mer än vad jag är van vid. I princip känns det som att inget spårval för en tung Volvo S60 med R-däck stämmer för en nätt Alfa med slicks. Men det är bara att lära sig!

KVAL
Till kvalet kände jag mig taggad. Ville verkligen få upp ångan nu och kanske komma under 1.24. Det såg faktiskt ut som att det skulle kunna gå då jag sänkte flera tiondelar varje varv ner till 1.24.

Tyvärr var den inte riktigt rätt läge att prova bromspunkter men man måste ju satsa så jag brakade av i Mjölby svängen efter långa rakan med fyra låsta hjul. Detta resulterade i sista startplats.

RACE 1
Nu var det dags att dundra ner till första böj med 22 andra galningar. Jag fick till en kanonstart men tog inga chanser utan la mig snällt bakom Olsson i Scirrocon. I första böj blir det alltid incidenter och jag ville inte hamna i den situationen att någon plötsligt ställer sig mitt framför i fel riktning.

Den här gången var det Micke Ohlsson som fick ett uppställ och dansade ut i gruset. Ut på rakan hade jag ett bra häng på Sciroccon och Sahlén i sin BMW och det kändes som att skulle kunna ha en bra kamp där bak. Efter flera incidenter skickas Pacecar ut och samlar ihop fältet.

När sedan starten går får ag helt plötsligt kraftiga vibrationer i bilen på långa rakan och när sedan lådan helt plötsligt låser sig så chansar jag inte utan går i depån. Killarna kollar men finner ingenting. Ska det vara en så enkel tabbe att jag bara samlat på mig en massa gummi på däcken under Pacecar varven?

Ut igen och hamnar ju så klart mitt framför toppstriden.. vad gör man inte för bra TV bilder :-). Stressad som en gnu ut på rakan känner jag återigen vibrationerna som nu är ännu värre. Jag kastar mig in i depån med en Volvo C30 i bakluckan med jag tror helljus, halvljus och blinkers…hade han haft tutat hade han nog kört det också! Vi bryter racet då det inte är någon idé att köra mer innan felet är funnet.


RACE 2
Efter att ha haft bilen upphissad och provkörd i depån så är skakningarna borta. Tragiskt har vi nog konstaterat att det var gummi ansamlingar på däcken som gjort att det börjat vibrera. Jag har tappat däck tidigare i racetempo och därför valde jag att bryta race ett men något skamsen kände man sig..

Ut på formationsvarvet dyker dock samma skit upp igen. Det vibrerar och det låter som att något skär ihop när som helst. In i depån och det är bara att konstatera att något är trasigt och det är försent att åtgärda nu. Troligtvis fel i lådan eller någon drivaxel som spökar. Vi får undersöka under veckan och riva ner låda mm.

SUMMERING
Trots problem och två brutna race så känns det bra. Folk som kommer förbi vårt tält är mycket positiva och tycker det är superkul att få se en röd Alfa på banan igen. Bilen går fint och jag har börjat fått förtroende för den. Teamet som vi samlat ihop på knappt 5 veckor är helt Uber-grymma och tar detta på absolut största allvar. Dom har gett 110% hela helgen och det är jag mycket tacksam för!

Nu laddar vi om inför Gelleråsen den 23 Maj på Karlskoga!

//Claes