Racerapport Mantorp 2 maj Så har man då gjort debut i STCC. Helgen var i våra ögon första riktiga testet med bilen och målet var naturligtvis att ta bilen i mål. Något som tyvärr inte gick. TESTPASS Fredags testet gick mycket bra. Jag hann åka hela 20 varv med tider runt låga 1,25. Inga tekniska konstigheter med bilen utan jag kunde bara koncentrera mig på att hitta bromspunkter samt träna spårval. Det skiljer sig grymt mycket mer än vad jag är van vid. I princip känns det som att inget spårval för en tung Volvo S60 med R-däck stämmer för en nätt Alfa med slicks. Men det är bara att lära sig! KVAL Till kvalet kände jag mig taggad. Ville verkligen få upp ångan nu och kanske komma under 1.24. Det såg faktiskt ut som att det skulle kunna gå då jag sänkte flera tiondelar varje varv ner till 1.24. Tyvärr var den inte riktigt rätt läge att prova bromspunkter men man måste ju satsa så jag brakade av i Mjölby svängen efter långa rakan med fyra låsta hjul. Detta resulterade i sista startplats. RACE 1 Nu var det dags att dundra ner till första böj med 22 andra galningar. Jag fick till en kanonstart men tog inga chanser utan la mig snällt bakom Olsson i Scirrocon. I första böj blir det alltid incidenter och jag ville inte hamna i den situationen att någon plötsligt ställer sig mitt framför i fel riktning. Den här gången var det Micke Ohlsson som fick ett uppställ och dansade ut i gruset. Ut på rakan hade jag ett bra häng på Sciroccon och Sahlén i sin BMW och det kändes som att skulle kunna ha en bra kamp där bak. Efter flera incidenter skickas Pacecar ut och samlar ihop fältet. När sedan starten går får ag helt plötsligt kraftiga vibrationer i bilen på långa rakan och när sedan lådan helt plötsligt låser sig så chansar jag inte utan går i depån. Killarna kollar men finner ingenting. Ska det vara en så enkel tabbe att jag bara samlat på mig en massa gummi på däcken under Pacecar varven? Ut igen och hamnar ju så klart mitt
framför toppstriden.. vad gör man inte för bra TV bilder :-). Stressad
som en gnu ut på rakan känner jag återigen vibrationerna som nu är ännu
värre. Jag kastar mig in i depån med en Volvo C30 i bakluckan med jag
tror helljus, halvljus och blinkers…hade han haft tutat hade han nog
kört det också! Vi bryter racet då det inte är någon idé att köra mer
innan felet är funnet. Nu laddar vi om inför Gelleråsen den 23
Maj på Karlskoga!
|