Racerapport STCC Knutstorp 28-juni

Efter tre veckor efter ”Göteborgsincidenten” så var man på plats igen på banan. Lite sömn, mycket kaffe och telefonsamtal Europa runt tog oss tillbaka snabbare än många trott. Däribland vi. Grabbarna har gjort ett fantastiskt jobb som fått ihop bilen på rekordtid. Även om vi har små resurser så har vi gjort det omöjliga. Svåraste har varit att få fram delar. Det som inte gått att köpa har vi låtit tillverka exempelvis styrleder, bärarmar spindelleder, styrstag mm. Frontplåten som håller i kofångaren exempelvis är hopsnickrad av Niklas från den gamla versionen av 156:an (vi har ”faceliften” på nu)… den tog två dagar att tillverka. Även nya framvagnsbryggan är en kopia av N-Technologys version och den tog nästan tre dagar att få ihop.

Klockan 17.00 på torsdagen provkördes bilen för första gången runt huset där jag jobbar. En timme senare var bilen lastad och vi var på väg ner till Knutstorp för ännu en racehelg.

Test
Fredagstestet kördes med slitna däck då vi ändå bara ville funktionstesta bitarna. Greppet fram var ändå riktigt bra och bilen styr in i kurvorna som aldrig förr. Dock varade det bara i ca 4 varv innan det börjar bli ruskigt halkigt. En däckstempstagning avslöjar att det går alldeles för varmt fram. Vi har begagnade SACS stötdämpare fram från Mattias Andersson som vi inte har så mycket koll på och vi gissar att det är dessa som behöver justeras. I övrigt gick testet bra och jag fick många varv i ryggen. Sist jag körde på Knutan var 2004 med S60’n och då vart det seger. Därför var jag ruskigt besviken när tiderna var bedrövliga då jag känner själv att jag hittar runt banan bra.

Kval
Till kvalet hade vi hjälp av två trevliga gutter fra Norge som representerade Yokohama. Dem var med och kollade temperaturen på däcken samt lufttryck. Efter ett kval som gick bra maskinellt men åt piparn tidsmässigt löd domen ”mindre lufttryck runt om, mer camber bak, mindre camber fram samt hårdare fjädrar fram”. En göra lista som inte hans med fullt ut till. Näst sista kvaltid efter Brandt i Volvo S60’n vart det i alla fall.

Race 1
När starten gick var jag bra med. Hade en fantastisk startplan på att ta yttre ytterspår i första böj. Det gjorde jag också och jag bromsade mig upp tre placeringar på direkten. Mot NGK-krönet ( numera MICRO krönet) vänder man dock på någon och det ända man ser är ett stort sandmoln. Jag väljer direkt att gena över gräsmattan för att inte riskera att köra in i någon som står stilla mitt inne i dimman. Det hoppar och far och det känns som hela motorn ska lossna men att släppa pedalen till höger är bara att glömma. Väl ute på banan igen är man tredje sist med Huggare i Opeln och Rustad i Volvon bakom. Rustad går om som ett möte men Huggare lyckas jag stänga / hålla bakom mig i tre varv innan jag får ett tokställ i ”Lito kurvan” och han smiter förbi. Duktigt avhängd samt förnedrande varvad av 1:an och 2:an kommer jag i alla fall i mål och det känns ruskigt bra att vi får göra det.

Race 2
Inför sista racet gör vi lite smärre justeringar. Jag åker över sekunden långsammare än övriga SEMCON CUP bilar och att hitta detta på småjusteringar finns inte. Vi startar i alla fall inte sist (viktigt :-) men kommer sist i mål med hela rakan efter näst siste man. Trist men skitkul att bilen är hel och vi i alla fall skrapar ihop lite poäng i cupen.

Söndagsåkning
På söndagen blev vi kvar då klubben hyrt banan för dagen. Vi åkte med killarna i Challenge gänget och svarade på frågor om bilen. Alltid kul att återgå lite till ”basic racing” där attityden är något annorlunda kan man säga. Vi åkte även racet för skojs skull.

Nu kommer bilen att uppdateras ytterligare. Hårdare fjädrar skall på samt diverse andra prylar i bakvagnen för ökning av camber bak. Bilen skall även bromsas hos Roffe Lundblad i Högdalen för att se att motorn är kry och levererar effekt som den ska. Vi kommer även försöka hinna se över lådan och då framförallt differentialen. Dags för renovering där.

Om nio dagar åker vi på race till Falkenberg så nu blir det bråda dagar!