Racerapport STCC Knutstorp 28-juni
Efter tre veckor efter ”Göteborgsincidenten” så var man på plats igen på
banan. Lite sömn, mycket kaffe och telefonsamtal Europa runt tog oss
tillbaka snabbare än många trott. Däribland vi. Grabbarna har gjort ett
fantastiskt jobb som fått ihop bilen på rekordtid. Även om vi har små
resurser så har vi gjort det omöjliga. Svåraste har varit att få fram
delar. Det som inte gått att köpa har vi låtit tillverka exempelvis
styrleder, bärarmar spindelleder, styrstag mm. Frontplåten som håller i
kofångaren exempelvis är hopsnickrad av Niklas från den gamla versionen
av 156:an (vi har ”faceliften” på nu)… den tog två dagar att tillverka.
Även nya framvagnsbryggan är en kopia av N-Technologys version och den
tog nästan tre dagar att få ihop.
Klockan 17.00 på torsdagen provkördes bilen för första gången runt huset
där jag jobbar. En timme senare var bilen lastad och vi var på väg ner
till Knutstorp för ännu en racehelg.
Test
Fredagstestet kördes med slitna däck då vi ändå bara ville
funktionstesta bitarna. Greppet fram var ändå riktigt bra och bilen styr
in i kurvorna som aldrig förr. Dock varade det bara i ca 4 varv innan
det börjar bli ruskigt halkigt. En däckstempstagning avslöjar att det
går alldeles för varmt fram. Vi har begagnade SACS stötdämpare fram från
Mattias Andersson som vi inte har så mycket koll på och vi gissar att
det är dessa som behöver justeras. I övrigt gick testet bra och jag fick
många varv i ryggen. Sist jag körde på Knutan var 2004 med S60’n och då
vart det seger. Därför var jag ruskigt besviken när tiderna var
bedrövliga då jag känner själv att jag hittar runt banan bra.
Kval
Till kvalet hade vi hjälp av två trevliga gutter fra Norge som
representerade Yokohama. Dem var med och kollade temperaturen på däcken
samt lufttryck. Efter ett kval som gick bra maskinellt men åt piparn
tidsmässigt löd domen ”mindre lufttryck runt om, mer camber bak, mindre
camber fram samt hårdare fjädrar fram”. En göra lista som inte hans med
fullt ut till. Näst sista kvaltid efter Brandt i Volvo S60’n vart det i
alla fall.
Race 1
När starten gick var jag bra med. Hade en fantastisk startplan på att ta
yttre ytterspår i första böj. Det gjorde jag också och jag bromsade mig
upp tre placeringar på direkten. Mot NGK-krönet ( numera MICRO krönet)
vänder man dock på någon och det ända man ser är ett stort sandmoln. Jag
väljer direkt att gena över gräsmattan för att inte riskera att köra in
i någon som står stilla mitt inne i dimman. Det hoppar och far och det
känns som hela motorn ska lossna men att släppa pedalen till höger är
bara att glömma. Väl ute på banan igen är man tredje sist med Huggare i
Opeln och Rustad i Volvon bakom. Rustad går om som ett möte men Huggare
lyckas jag stänga / hålla bakom mig i tre varv innan jag får ett
tokställ i ”Lito kurvan” och han smiter förbi. Duktigt avhängd samt
förnedrande varvad av 1:an och 2:an kommer jag i alla fall i mål och det
känns ruskigt bra att vi får göra det.
Race 2
Inför sista racet gör vi lite smärre justeringar. Jag åker över sekunden
långsammare än övriga SEMCON CUP bilar och att hitta detta på
småjusteringar finns inte. Vi startar i alla fall inte sist (viktigt :-)
men kommer sist i mål med hela rakan efter näst siste man. Trist men
skitkul att bilen är hel och vi i alla fall skrapar ihop lite poäng i
cupen.
Söndagsåkning
På söndagen blev vi kvar då klubben hyrt banan för dagen. Vi åkte med
killarna i Challenge gänget och svarade på frågor om bilen. Alltid kul
att återgå lite till ”basic racing” där attityden är något annorlunda
kan man säga. Vi åkte även racet för skojs skull.
Nu kommer bilen att uppdateras ytterligare. Hårdare fjädrar skall på
samt diverse andra prylar i bakvagnen för ökning av camber bak. Bilen
skall även bromsas hos Roffe Lundblad i Högdalen för att se att motorn
är kry och levererar effekt som den ska. Vi kommer även försöka hinna se
över lådan och då framförallt differentialen. Dags för renovering där.
Om nio dagar åker vi på race till Falkenberg så nu blir det bråda dagar! |