Racerapport Gelleråsen 14-15 aug

Inför Gelleråsen har bakvagnen fått sig en uppdatering. Gaywer och Aris har gjort en N-Technology kopia som förhoppningsvis ska få bilen lite mer neutral samt få lite mer ”feeling”. Sacs dämpare har också monterats. I övrigt det vanliga med bromsar låda och kaross.


ROLL OUT
Funktionstest som visade att allt höll ihop. En av dom tristare kvartarna man kan ha i en bil en fredag eftermiddag….

TEST
Lördag morgon inleddes med 45min testande. Allt flöt på utan problem. För första gången fick vi upp temperatur i bakdäcken vilket visade att bakvagnen fungerade bra. Enda skillnaden vi gjorde vad att ytterligare öka på krängaren bak för att få den ännu mer överstyrd och följsam.

KVAL
Kvalet började bra. Tiderna sjönk en hel del nu när man åker med nya framdäck. På slutet vid en hård inbromsning brakade det till och jag for ut i sandfållan. Det visade sig att alla nya pinnbultarna vänster fram gått av och hjulet lossnat.. helt otroligt. Som tur var klarade sig framvagnen och karossen bra men fälgen gick åt pipar´n. Trodde nästan vi skulle kasta in handduken men meckarna i det här teamet är ju helt ûber grymma så bilen monterades snabbt isär och ihop inför race 1.

RACE 1
Startade som femtielfte man nere i kön men det är ju alltid kul att köra upp sig…Fick till en bra start och knep två gubbar direkt. Nere i första böj small det som vanligt och ytterligare några placeringar fixades. Hade en bra kamp med Mercan (som vanligt) fram tills mina däck började ta slut och han flög förbi. Vi passerade diverse skurna Peugeoter, Volvosar samt annat smått och gott under ett par hektiska varv. Framför oss hade vi nu Kristofferson som hade stora problem att få stopp på bilen i dom hårda inbromsningarna. Mercan tog sig förbi men då jag skulle bromsa mig om på rakan fick jag göra en alldeles för snabb kursändring för att inte åka på Audin och jag fick ett rejält kast. Jag åkte inte av men fick ta ”escape roaden” som går längs gamla Trösen svängen och tappade allt för mycket tid för att kunna jaga ikapp Audin igen. I mål som trea vart jag till slut precis som förra gången på Karlskoga.

RACE 2
Till andra racet startade jag som tolva.. nice. Hade redan klart för mig att ge järnet på en gång och inte backa av nere i första böj. Framför mig hade jag Tony i Mercan och när ljuset släcktes fick vi båda till en pang start. Vi stannade kvar i vänsterfil hela vägen ner medan alla andra kröp inåt höger för att täppa till luckorna. Tror vi åkte om fyra man innan det var dags att bromsa. Väl nere i Trösen flög det som vanligt plast/kolfiber och ytterligare några bilar kunde passeras. Ut genom ”S:et” kom jag som 5: bil med Engström i Hondan närmast bakom. Lyckades hålla honom bakom tills han flög om mig på rakan helt odramatiskt.

Nu var det ett koppel BMW killar bakom som säkert aldrig sett Alfan förut och inte fattat vad som hänt…Lite motstånd gjorde jag men både Björk och Rudhom smet förbi på baksidan av gamla depån. Näste man att närma sig var nu Richard Göransson och han kom ikapp mig varvet efter i långa högern ut på start och mål rakan. Han smet in på innern och jag gav honom plats för att vi båda skulle kunna få med oss farten ut på rakan. PANG BOM KRASH så satte han sig i höger dörrsida så det bara sprutade kolfiber. Jag for av banan och motorn la av. Försökte frenetisk få igång skrotet medans hela gänget dånade förbi. När maskin väl gick igång var man tok långt efter och reddigt förbannad. Vet inte vart jag slutade men kom imål i alla fall med en väldigt bucklig Alfa..det är hårdare på toppen!

La en protest mot Göransson då många på läktaren tyckte det såg ut som rena våldtäkten men den gick ju så klart inte igenom. Fick tillbaks protest pengen på 4.000:- iallfall då inte domarna kunde bestämma sig…

Helgen som sådan kändes i alla fall bra. Kul att få testa lite hårda tag högre upp i klassen även om det blev allt för kort. Den nya bakvagnen känns som ett bra steg i snabbare varvtider. Nu behövs bättre väghållning vid ”turn-in” samt mer effekt. Tyvärr saker som tar väldigt mycket tid och rätt stora pengar.

Söndagen avslutade vi med ett långlopp på 3 timmar med hela teamet samt diverse sponsorer i varsin Volvo C30. En kul avslappnad grej som resulterade i snabbaste varv samt pallplats med 118 körda varv av totalt 9 bilar! Värt att notera är att Anders Streger faktiskt kunde köra bil medan Daniel Falck visade brist på detsamma (han saknade kanske grusdäcken)…

INFÖR VÅLER
Har aldrig rejsat på Våler men det verkar vara en hygglig bana. Tiden vi skulle lagt på utveckling av tekniken på bilen blev nu utveckling av kaross istället..trist!