Racerapport Gelleråsen
Lördag
Test
Vi kom ut på banan vid nio för våra 45 min test. Vi körde slicks på en fuktig och bitvis blöt bana vilket gör att man kan åka lite drifting med Alfan…kul J. Bilen kändes i alla fall helt okej men fortfarande brottas vi med understyrning som kommer redan efter 3 – 4 varv.
KvalKvalet gick på torr bana och det kändes som att det gick rätt fort. Tiden visade dock att det gjorde det minsann inte…strax över 1,5 sekunder efter Ebbeson per varv. Illa!
RACE 1Start från 14:e plats med Ahlberg i BMW bakom samt Robin i Alfan. Fick en bra start och tog några stycken innan och efter Trösen. Fick dock en liten tryckare efter Esset och hamnade lite bredvid banan och tappade en eller ett par placeringar. Efter ca 3 varv var jag och Ahlberg avhängda av övriga gänget men vi hade fajt genom hela racet. Han lyckades ta mig vid en inbromsning då min a däck var totalt överhettade med 5 varv kvar att åka. Jag lyckades dock lura honom lite innan böjen bakom gamla depån där han bromsade på sig och fick en sladd som inte gick att häva och jag kunde ta mig förbi. Bättre blev det även när jag fick se Ebbeson slinka in i depån och därmed var vi först över mållinjen i SEMCON cup!
RACE 2Race 2 blev i stort sett en kopia från race 1. Jag gjorde en ännu bättre start och var väl uppe på en 7:e eller 8:e plats någonting efter Trösen. Tappade några platser första varvet och fick sen en smäll av Stureson som gjorde att jag hamnade lite vid sidan av…helt okej he he.
Ahlberg och jag hade återigen en kamp med våra gamla skorvar och men den här gången tänkte jag inte bli ombromsad som i race två. Förvåningen vart dock stor när karln drar samma luring på mig i samma böj som jag gjorde på honom i race ett.. Han verkar sticka in nosen på insidan och jag tappar fokus en nanosekund och det räcker för att jag bromsar på mig och han tar sig snyggt förbi. Sen jagar jag livet ur honom dom sista tre varven men han håller undan hela vägen in i mål. Ebbeson tar första platsen och jag på tredje….kampen är jämn!
Inför nästa race som är Göteborg gör vi inte så mycket justeringar. Mest genomgång av prylarna som exempelvis lådan som är en dyr pjäs som man inte vill ha ras på. Vi har en hel del ideér om hur vi ska försöka få bilen att få bättre väghållning men vet inte exakt hur. Vi kommer förmodligen gå åt det gamla klassiska S60 Challenge receptet så kanske man känner igen sig. Den var tung som faan, mjuk i fram, stum i bak och gick utav helvete!.. och så hade den turbo!
Hej hopp! |