2010-04-16 klockan 02.00 Gaywer och Aris meddelar att lådan är på plats och det lirar.. .Snacka om underbara killar!
2010-04-15 Klockan 19.00 Gaywer och Aris bestämmer sig för att bl.a riva ur lådan nyss hemkomna från Gelleråsen.
Klockan 02.00 Lådan är ur och man konstaterar att växellådshuset fått rejält med stryk. Det måste svetsas och vem faan svetsar magnesium. Även vår nya sinterlammel måste puckas om. Bultarna till startkransen som gått av är speciallbult och det kan man ju köpa…i England.
Klockan 07.00 Lådan inlämnad till Mattsons smide Västberga om ska försöka ordna detta. Vidare med kopplings lammellen till Industribromsar på Tomtebogatan.
Klockan 13.00 Lådan är klar och hämtas.
Klockan 16.00 Kopplingen klar och hämtas.
2010-04-15 En härlig dag på Gelleråsen med sol och hyfsad temperatur. Vi ordnar lite med bilen och vi har alla en liten nervös och pirrande känsla i kroppen. Gaywer soom är den mest koncentrerade har helt slutat prata och flänger runt bilen och kontrollerar allt för 98gången. Efter en timmer får jag spelet! NU SKA VI FAAN UT OCH GASA!
Bilen går som tåget rakt fram. Vi har medvetet en felaktig drevning i lådan som är avsedd för Jyllandsringen och tyvärr innebär det en alldeles för låg utväxling. Vi varvar ur bilen på halva rakan men attans vad fint hon pinade på fram till dess. Vi har ett helt annat häng på dom övriga nu på rakan. Vi får dessutom fin temp på bakhjulen vilket jag inte minns om vi fått någon gång tidigare. Vi har fått lite bättre koll på chassit vilket känns otroligt skönt. Efter totalt 15 körda varv får jag en känsla av att något vibrerar lite mer en tidigare. Ag slår av på farten när det plötsligt smäller till och en rökpuff kommer över rutan. Sakta sakta mot depån där vi konstaterar att bultarna som håller starkransen på vår koppling gått rakt av. Kransen har därefter skurit in sig i magnesiumväxellådan men inga läckage. Bara packa och åka hem men vi har ändå fått en bra shakedown på bettan.
2010-04-14 Bilen polerad och lastad för avfärd. Vi åker till Gelleråsen för premiärtestet imorgon!
2010-03-10 Motorn uppstartad men ej provkörd. Naturligtvis har vi otur. En ventiltätning är defekt och det läcker lite olja på avgassidan. Jämmer och elände! Men detta innebär väl att resten av säsongen blir problem fri J
2010-03-01 Vår renoverad växellåda har kommit tillbaks. Dock upptäcks en skada på utgående axeln och den går inte att köpa !?. bara att tillverka som vanligt…HELFER AB rycker ut och tillverkar en modifierad axel som nu även kommer stabilisera lådan bättre. Tack för snabb service!
2010-03-02 Nu har vi kommit hem från vår Italien resa och med oss i bagaget har vi nu en välpreppad Alfa maskin. Byggare blev Motori Tecnica i Milano som har lång erfarenhet av dessa motorer. Dom står bl.a bakom fabriksteamens motorer vilket avgjorde valet av motorleverantör. Maskinen är av 2009 års specifikation och bör ge runt 280hästar. 21 februari-2010 Alfan står nerriven till stor del i väntan på delar. Motorn kommer i början på mars och i veckan kommer stötdämparna. Gaywer har fått en fräs och en svarv i vilken han trollar fram diverse nya bussningar i aluminium mm. Varje gram är viktigt! Ny team buss har inhandlats och ev. kommer vi att köra ihop med ett annat team. I år blir det åka av! //Claes 10 juli-2009 - Kort info från Falkenberg Teamet är på plats inför racet i Falkenberg. Här kommer lite kort information och kommentarer från Aris i teamet, även lite bilder. Imorgon onsdag åker teamet till Falkenberg för test tillsammans med dom andra teamen på torsdag. På lördag är det Race igen och vi hoppas hårt på regn för att få någon som helst chans att kunna utmana resten av startfältet. Bilen har piffats till med hårdare fjädrar fram, så risken att den trehjular lika mycket är mindre. Sen har växellådan justerats och drevats om med ny 4:e växel, som förhoppningsvis skall passa bättre till Falkenberg. Toppfarten är nära lika med Knutstorp så ändring av 5:e och 6:e växel behövdes inte -- Då har vi kommit på plats i Falkenberg och har avverkat en testdag inför helgens STCC-race. Det har varit en bra dag med uppehåll och mycket vind. Testdagen gick ut på att testa och justera in lite hårdare fjädrar fram som bytes ut efter Knutstorp då bilen kändes för mjuk fram. Fjäderbenen bytes efter smällen i Göteborg och var helt otestade på bilen innan. I justeringen ingår det att ställa in dämparna så att dom håller koll på fjädrarna. Efter ca. 60varv och slut på Aspensoppa två gånger så har vi fortfarande en aningens understyrd bil. Men vad gör det när Claes hittade en asfaltsmatta i ena bakdörren. Där hittade han säkert 0.2 sekunder och förhoppningen är stor inför lördag. -- Tidmässigt ligger vi efter. Men idag har vi glassat i depån och kollat på rolig racing. Vidare justering har vi utfört på högersidans camber, luftat bromsar och koppling samt skrubbat däck under det tekniska testet. Imorgon är det: Test 09:00 Kval 10:20 Race1 13:00 Race2 15:30 7 juli-2009 kl 01:17
Natten börjar bli sen men
Alfan börjar nu iallafall bli klar. Växellådan är
genomgången samt drivaxlar och knutar kontrollerade. Hårdare
fjädrar har monterats sedan Knutstorp samt lite övrigt fix.
Aris och Gywer justerar nu det sista vad gäller höjden.
Imorgon skall hon
fyrhjulsmätas samt vägas in.
Vi har även hunnit med en
bromsning vilket inte var så roligt. Hon ger 255HK i motorn
och 211 på drivhjulen vilket känns väldigt väldigt lite.
Motorrenovering var tänkt efter Falkenberg på reservmotorn
vilket borde ge en uppdaterad maskin på ca 280hästar. Det
får dock vänta tills troligtvis vintern då det gick lite deg
i Göteborg...
Nu ska vi få ihop det sista
och sedan är det hem till bingen!
17 juni-2009 - Nu händer det saker!
14 juni-2009
11 juni-2009
10 juni
-2009 Såg på STCC´s hemsida att Flashen uppmätte 5G vid sin touch med muren. Undrar vad man själv hade som träffade muren med något sämre ingångsvinkeln. Nacken säger 9G…
Har skaffat en trevlig skåpbil också till teamet som ska fungera som packåsna samt rullande kök. Efter ca 5 minuters ägande backade jag in i den med en husbil och knäckte lykta mm.. kanske dags för en röntgen av skallen också! Det går bra nu… 8 juni -2009 Bilen har varit hos doktorn idag. Karossen har klarat sig riktigt bra och det blir inte mycket att rikta. Motor och växellåda ser också fint ut. Vänster fram av hjulupphägning är trasigt i största allmänhet men delar till det mesta finns och andra ideér om prylar som inte finns gör att vi ser ut att kunna ta oss till Knutstorp som är nästa race.
Allt är nu urmonterat vad gäller
motor och växellåda mm och dörrar och plast lämnas in till
lackeraren för lite omvårdnad.
Jag var också hos doktorn idag och
inga konstigheter här heller. Dom defekter som fanns är där från
födseln och går inte att göra någonting åt :-)...bland annat
mina fötter som det tjatas om hela tiden!
Äntligen har vi fått ordning på motorgången på pärlan. En trilskandes motorstörning som uppstod under race 1 på Gelleråsen har varit väldigt svårfunnet. Som tur är har vi en reservmotor och från den plockade vi en del givare och även spridarbryggan. Motorn har inte kunnat varva ur utan runt 6.000 varv har den hackat oroväckande…ungefär som ett bränslestop. Troligtvis låg felet i spridarbryggan och efter byte av den 01.00 i natt så fungerade äntligen allt igen. Vi var beredda på motorbyte men skönt att slippa det jobbet nu och kunna koncentrera sig på att göra lite småfix på bilen istället inför Göteborg.
Nu ska gamla givare och spridare lämnas in på El & Diesel i Högdalen så får vi se om dom kan konstatera exakt vad som varit trasigt.
MECA Dagen idag
vilket innebar bilutställning samt lite burnouts vid brorsans
reservdelsfirma (MECA HANINGE). Även en bromsbänk fanns på plats
vilket fick stå ut med en hel del hästkraftsgalna ekipage. Vi var
där och ställde ut Alfan tillsammans med Mats Forsséns hemmabyggda
156:a som går i Alfa klubbens racing serie.
6 maj -2009
Fick idag på dom större bromsarna som jag fått av Mattias Andersson. Kan bara bli bättre med stora hejdare inför Gelleråsen! |