Racerapport Gelleråsen 24 maj

Race två på Gelleråsen för TEAM MECA började i moll och slutade i dur!
Svartflagg på första testet och pallplats i race 2!


Funktionstest
Fredagens testpass är enbart en funktionstest av bilarna. Något som jag helt glömde bort rutinerna på sedan första körningen på Mantorp.
På banan har man placerat ut koner i idealspår för att få ner hastigheterna samt att man skall passera genom depån varje varv. Det sista glömdes dock helt bort när jag såg luckan mellan konerna som skulle visa oss in i depån. Jag lyckades precis gå ut på rakan med full mutter mellan konerna. Tre varv hann jag med innan funktionärerna svartflaggade mig. Ha ha man är ju inte klok! Färdigkört för mig den gången samt möte med domaren efteråt….

Testpass
Fredag morgon är testdag. 45 minuter har man på sig vilket inte innebär så mycket annat än för min del att bara köra bilen så länge som möjligt. Toppteam ruggar upp däck inför race och kval samt provar lite justeringar som datorn tycker och som föraren tycker. Vi är själva på den nivån att jag måste först lära mig köra och sedan framåt kan vi börja testa lite justeringar.

Första varven var ruskigt hala i bak. Vid ”S:et” som är en snabb kurvkombination höger vänster fick jag en sladd som innebar lite kontakt med gräsmattan och smack så rök frontsplittern. Kunde vart värre!

Tiderna tog sig neråt utan några missöden. Bilen känns snabb rakt fram och dom nya bromsarna är riktigt bra. Jag hittade bra bromspunkter och att kunna bromsa ruskigt sent vid ev. närkamp är ju en bra fördel. Däremot har jag grymma problem att placera bilen vid ”turn in”. Den vill verkligen understyra både in i kurvan och ut ur kurvan. Även om jag är riktigt fin på gasen så vill den inte alls. Vi gör ändå inga grövre justeringar.

Kval
Till kvalet har vi mjukat upp bilen aningens fram samt hårdnat till den bak. Vi kör även på nya framdäck och tiden sjunker direkt med 1 ½ sekund ner till 1.10.6. En tid som jag är rätt nöjd med på det hela taget. Fortfarande understyrt samt en vibration i vänster fram som bara blir värre och värre dyker upp. Drivaxel igen? I alla fall kvalar man in som siste man…suck.

Race 1
Vibrationerna är borta efter en attack svetsning av Thordan på ett växellådsfäste som brustit under kvalet. Hade ett antal bilar bakom mig inför start som flyttats ner pga diverse strul under kvalet. Bl.a Schie i Chevan som bestämmer sig för att trycka Alfan hårt i baken ca 5sekunder innan lamporna släckts…nybörjare?
I alla fall har jag en lugn resa i mitt shopping tempo längst bak fajtandes med min framtunga Alfa…Den känns som en Alfa 164.a med V6:a! Även en misstädning visar sig i slutet på racet och funderingar på lite soppa dyker upp. I mål kommer vi i alla fall vilket känns skitbra!

Race 2
Inför race två ökade vi på Cambern fram en aning. I övrigt inga andra justeringar. Misständningen hittades ingen förklaring på men misstankarna är riktade till ”Gear cuten” dvs den lilla sensorn som sitter på växelspaken och bryter tändningen en millisekund vid upp och nerväxling. Dock fann vi inga fel just nu.
Racet startades i alla fall och genomfördes i stort sett som race ett. Misständningarna blev värre och värre och jag växlade tidigare och körde lugnt för att skona motorn. Jag ville ju så gärna i mål! Det gick i alla fall och döm av min förvåning när min bil blir inkallad i ”Parc Fermé” efter målgång. Hoppar ur bilen och fram kommer två herrar från Yokohama som gratulerar till tredjeplatsen samt beordrar mig att bära deras keps vid pressfotograferingen. Tydligen har manfallet i min klass varit stort och med nästan ett varv efter segraren så fick man kliva upp på pallen som trea i SEMCON cup! Galet men kul för alla inblandade!

Nästa race
Om 14 dagar är det Göteborg City race. Det blir nog en kul upplevelse med förhoppningsvis en hel bil. Banan är trång och snabb med hyggligt taskiga avåkningszoner. Vi hade tänkt ordna fram den nya fronten på bilen till dess men man ska nog lugna sig till helgen efter.

Nu ska bilen rivas ner och gås igenom. Diffen ska ur och ska lådan drevas om. Drivaxalar skall kollas samt naturligtvis hitta felet på misständningarna. Hittade tändstift till bilen hos MECA vilket kan vara bra att byta….kostnad 10.000:- för alla åtta! Åker man Alfa vet man att servicekostnaden är hög!

Med vänlig hälsning
Claes Hoffsten